Friday 27 December 2013

Lampung Masak Hijau

Assalammualaikum..

lama rasa tak update gambar makan-makan..korang jangan ingat aku tak masak pulak yer..cuma dah siap masak lupa jer nak snap gambor..ingat kejap-kejap lagi nak snap tapi bila dah habis makan baru teringat tak ambil gambar lagi....

Hari tu opis En Hubby ada buat makan-makan dia suruh bini dia masak..mula-mula  tu  request  keli berlada last minit tambah lauk Lampung Masak Hijau pulak..keli berlada nie yang kena cili kering tumbuk no more blender yer..

Dah masak semua menggunakan cili habis pijau tangan aku..sabor jerla...ikan keli En Hubby goreng aku sediakan cili dia jer..aku tak kuasa nak goreng keli nie..aku takut meletop..hahaha..aku kalau nak makan keli mesti  En Hubby kena gorengkan sampai habis..aku tukang tengok jer sampai siap... En Hubby suruh terbalik kan ikan memang sampai kesudah aku tak usik..lantak la ko nak hangus ke apa ke..hahaha..walaupun petua kata taburkan tepung masa masak memang tak meletup tapi aku tetap tak nak goreng..hahaha...opppss tersasar cerita pulak...

aku snap lampung nie pun dalam kuali malas nak amik cantik-cantik..time nie aku dah penat giler..habis lenguh tangan dah lama tak menumbukan...

dari kuali
meh aku sharekan resepi dia..senang jer buat..nie arwah mak mertua aku suka buat mengikut kat En Hubby la..aku kan tak sempat menikmati ada ibu mertua...kesian dia teringin nak makan masakan arwah mak dia yang super meletop...dua lauk ni pun dah arwah mak dia pun..so aku kena la belajar masakan niekan walaupun tidak sama dengan airtangan mak dia..ok meh kita mulakan masakan

bahan-bahan dia semua boleh dapat kat kedai....

1.  Lampung ikut suka banyak korang nak
2.  2 biji bawang besar + 10 biji bawang kecil + 5 ulas bawang putih **
3.  3 batang serai ketuk jer
4.  lada hitam sepeket yg rm0.50 sen..nak lebih pun boleh ikut korang suka la **
5. 15 biji Lada Hijau ( nak tambah cili api pun boleh) **
6. Santan ( aku guna 2 kotak santan kecil tu )
7. Halia sikit **
8. Asam keping ( ikut tahap kemasam korang nak)

cara nak buat dia mula sekali lampung tu basuh bersih dan potong ikut kesukaan dan kreativiti korang pastu rebus sekejap dalam masa20 minit...lepas agak-agak lembut dan boleh gigit tutup api angkat masuk dalam kuali pulak..masa tengah rebus tu korang blender bahan yang aku tanda{**.}.nak taip balik penat jari aku...hahaha..dah settel tu masuk dalam kuali bersama lampung dan santan masak macam korang masak rendang tau..pastu korang masukan la garam+gula dan rasa sedap ke tak..mesti sedap korang kan pandai masak...pastu makan dengan nasi panas-panas..fuhhhh sedap terangkat..

    Mama Noor

No comments:

Post a Comment


Blogger Templates