Wednesday 24 June 2015

Menu Buka Puasa Ke 6

Assalammualaikum..

Hari nie dah puasa ke 7 dan anak-anak masih berpuasa lagi..orang pompuan nie memang gitu kan pagi nak plan masak nie kan tengahari plan nak masak lain karang petang dah lain pulak lauk dia kan..hahaha tu aku kut jer peragai gitu..semalam wasup En Hubby ngadu demam dan sakit kepala so kata tak nak amsak la suruh beli lauk tapi bila nak petang tu dah macam ok sikit..so balik kerja masak la rasa serba salah pulak nak bagi anak dengan lauk luar kan..so gigih jugak masak...

Semalam masak lemak cili api keli..ikan keli tu pun dah lama sangat duduk dalam frezer..sebelum dia busuk baik kita habis kan..ikan keli nie aku tak pernah masak goreng kalau nak makan goreng En Hubby la tukang goreng kan..hahaha aku takut dia punya letupan dan percikan yang boleh buat aku berpeluh ketakutan nak goreng ikan hahaha...tu untuk tekak aku dengan En Hubby dah settel ..untuk anak aku masak lain..budak-budak tak berapa pandai makan pedas tu yang masalahnya pedas sikit air bergelen-gelen minum..dah la puasa kesian so masak kan kicap telor tu pun muka dua beradik tersenyum lebar tengok telor kicap jer pun excited ..


sebab baik sanagt dan rajin menaip meh aku bagi resepi ikan keli masal lemak cili api style aku la..

Bahan
ikan keli
cili padi ikut kesukaan
belacan sikit
kunyit hidup
udang kering sikit
daun kunyit
bawang merah sikit
asam keping
santan

cara -masak
blenderkan cili api + bawang merah + kunyit hidup + belacan + udnag kering samapi halus kalau nak sedap tumbuk lagi sedap..lepas tu campak dalam periuk dengan ikan keli . daun kunyit dan asam keping bagi mendidih sikit...agak-agak dah hampir ikan masak masukan santan dan garam gula sikit..lepas rasa cukup tidak rasanya..dan boleh hidang untuk dimakan..

Selamat berpuasa tu all silent reader

No comments:

Post a Comment


Blogger Templates