Monday 10 September 2012

Penangan Ice Blender

Assalammualaikum..

La nie selang beberapa buah rumah aku ada jiran aku nie baik hati buat  niaga ice blender kat rumah..petang-petang ramai jugak budak-budak beli..laku jugakla..aku jugak yang bank rup..tiap-tiap hari empat hinggit kena kuarkan bagi jiran aku..

Situasi 1: Mama & Kakak Ainur

Masa nie aku baru siap kemas dapur terus duduk kat ruang tamu ..nak rehatkan badan..

Kakak : Eh mama ( dgn muka tekejut) ..kakak sakit perutla..(sambil usap perut dia tapi tangan sebelah sorok ke belakang)

Mama : tak tanya pun ( dlm ati jerla) sakit perut nape?

Kakak : Entah tiba-tiba jer ( sambil keluar dari bilik tapi gaya nak pergi main jer)

Mama : apa yang kat tangan tu?

Kakak : tak de apa-apa..(sambil  wat muka seposen & cuak )

Mama : ( tinggi sikit suara dgn mata aku saje buat besar-besar) apa yang sorok tu ? apa amik tu?

Kakak : (dah cuak bila tengok aku kuatkan suara) takde apa kakak amik dua ringgit jer..nak beli ice blender..

Mama : kan tadi dah beli nak beli lagi ?( bebel time)...pastu buat -buat alasan sakit perut konon nak sorok duit la tu kan??nie mesti ingat mama kat dapurla tu..

Kakak : ( Sengeh jer )..haus la ma..boleh yer ma?

Mama : tak payah nak ngada-ngada..pi minum kat dapur..sehari sekali jer beli..( bebel lagi)

Kakak : ok la..(muka toyer..simpan duit pastu terus kuar main)

Situasi II : Mama & Nuqman

Masa nie baru balik kerja nak masak..

Nuqman : Eh mama ada beli milo? nak milo ais ma?

Mama : Ok jap yer kena masak air panas dulu..

Masa nie kakak on the way pergi umah jiran nak beli ice blen..aku cakap beli satu jer ari nie..minum kongsi..aku nak buatkan milo ais...

Nuqman : (merengek mcm bdk kecik) mama mana nie air..lambatnya..dah haus nie..nak beli ice blend la..

Mama : kejapla..tak nampak ke air tengah masak..mana leh bancuh terus dengan air sejuk nanti tak jadi ( time bebel lagi..& hangin sikit dah)..minumla air sejuk dulu..

Nuqman : Tak nak!!.. nak milo ais jugak ( merengek-rengek lagi)..pastu terus keluar ingat aku dia pergi main..

Mama : Nuqman ni air dah siap ( sambil terjerit panggil dia kat luar)
Tiba-tiba kan.. hangin satu badan aku..bolehlak dia pergi beli ice blend ..dah tu boleh lak mintak kat aku duit katanya tak cukup..memangla tak cukup dah aku bagi duit suruh beli satu jer..

Mama : (bebel) Ko nie nape tadi kata nak milo yang pergi beli air tu nape?mama tengah nak buatkan tak boleh tunggu jap ke? bukan nya lama pun..tak boleh nak minum air kosong ke dulu?

Nuqman : (still menjawab jugak)..dah haus..mama tu yang lambat sangat..( muka dah ala-ala nak nagis bila kena marah)...yela Nuqman minum milo tu

Mama : ( selamber & kecik ati ) tak payah nak minum air yang mama buat nie..biar mama jer minum..aku amik terus simpan dalam peti ais..terkebil-kebil mata Nuqman tengok...

Tengok punya penangan ice blender..nie dah besor bila kakak and Nuqman baca blog mama nie mesti tergelak ingat peristiwa nie.. kita akhiri dengan gambor kami..hehehe

Noor..

No comments:

Post a Comment


Blogger Templates