Monday 29 July 2013

Sakit

Assalammualaikum..

Amsyar  batuk dan selsema dekat sebulan tak hilang..ubat habis dah makan pergi klinik baru dua kali..hehehe ..beli ubat kat klinik dan farmasi banyak kali tetap macam tu jugak..

Amik keputusan drastikt hari tu pergi continue klinik sama.. doktor kata macam ada masalah jer kat dia punya paru-paru..mula tersentak aku jap..ya allah ko kuatkan la aku..doa macam-macam bagi tenang diri..doktor suruh pakai nebulizer nak tengok keadaan camne selepas gunakan..mula-mula guna tak nagis bila dia macam rimas pastu baru nak nagis sikit nurse dah stop pulak..hurmm..kalau ikut ilmu dan pengalaman yang cetek aku nie..bila budak kecil nagis masa guna benda tu bagus supaya ubat dapat masuk..tapi Amsyar tak ada pulak..

Masa doktor cek balik paru-paru dia lagi sekali akak ko tersentak..tejut akak..doktor kata ada masalah kat paru-paru sebelah kiri..so doktor decide bagi ubat kuat sikit makan dalam masa tiga hari dan datang balik..oh Tuhan apa dugaan ini...Lepas seisi si anak seisi si bapak pulak..nie bapak dia pun dekat 2 minggu batuk..so pergi klinik check tak nak nak kena paksa..nak kena marah baru nak pergi check..itupun dia terkejut dengar pengasuh a.k.a opah Amsyar adik ipar dia meninggal sebab batuk.. eterbelit jer ayat aku..korang paham sendiri jer la..biasala dulu kat sekolah BM tak berapa nak bagus sangat lah...hihihi...dah dengar macam tu baru terhegeh-hegeh nak check...nie lagi akak terkejut ..tergamam kejap  doktor pun suspek masalah paru-paru..terdiam sekejap En Hubby dengar...keluar bilik doktor terus aku bebel-beal kat dia tapi masih nada suara slow la..orang ramai masa tu..bukan nak simpati tapi aku bebebl kat dia..yelah dah jenuh mulut aku cakap tak mahu dengar tu lah derhaka cakap bini..hahaha..saja buat lawak untuk syok diri sendiri bagi hilangkan kegusaran...

Setelah tiga hari masih sama jer..masa jumpa doktor sekali lagi Amsyar pakai nebulizer..tetap sama terus refer Hospital Tapah..En Hubby doktor masih tukarkan ubat dan suruh datang balik untuk check...
Kat Hospital Amsyar kena amik darah..mula -mula kat tangan nurse cucuk tak jumpa urat cari kat kaki baru ada..kesian dia nagis..aku pun sayu jer tengok..ialah sakit budak kecilkan.. yang geram dan rasa nak maki jer tapi fikir balik kena sabar risau pulak kalau dia balas balik..aku juga yang susah..mana taknya dah susah payah nak amik darah boleh pulak tertumpah darah terpaksa amik lagi,...hoiii geramnya aku..aku cakap dalam hati sabar-..sabar..nak anak ko sihat kan...dah setel pergi x-ray paru-paru dia..

Photo: anak ke3 kena ambil darah batuk kahak tk berhenti dh lame
sakit punya pasal sampai tertido
Dekat dua jam baru setel semua..keputusan x-ray alhamdullilah..paru-paru amsyar ok..cuma darah ada jangkitan kuman dan Doktor kata tak perlu risau dan tak perlu admit..Alhamdullilah..Amsyar disahkan sihat cuma batuk berpanjangan jer disebakan faktor persekitaran jer...

Part anak dah buat aku lega kepala otak..lapang dada aku...part En Hubby jer tak settel..dia rasa ok tapi tak nak pergi check alasan sibuk..tak sempat la..tak dan la banyak kerja kat pejabat...hoiiiii nie mendatangkan kemarahan aku nie..bini dia punya risau dia rilex jer...malas nak bertekak buat habis air liur aku jer..aku cakap pas nie sakit jangan sibuk nak bagitahu..kejam betul bini...


Noor...

No comments:

Post a Comment


Blogger Templates