Friday 23 August 2013

Selagi Tak Habis Syawal...

Assalammualaikum...

Masih lagi nak cerita pasal raya walaupun dah hampir hujung nie...Raya ke dua hari tu balik Melaka..Raya sebelah family ayah..Ayah punya sedara kat Kampung Rim, Jasin ramai boleh dikatakan satu Jasin nie semua bersangkut paut sedara..Tapi ramai pun tak semua kitaorang pergi beraya just yang rapat jer..

Kitaorang gerak dari Sg Buloh lebih kurang pukul 9 konvoi dua kereta jer..aku dengan abang aku jer..adik aku terus balik rumah mertua dia kat Muar..Perjalanan masa tu lancar just banyak kereta jer..

Sampai kitaorang pergi rumah mokteh rumah nie pun dah renovate sikit nie rumah arwah atuk dan nenek aku..Mokteh sediakan laksa...pastu dua tiga langkah pergi rumah sebelah beraya kitaorang pergi rumah maklang..Maklang sempoi tul bagi kitaorang goreng pisang..hihi.hi..actually dia ada masak nasi tapi kitaorang dah kenyang melantak laksa...pastu tiga empat langkah kejiran sebelah rumah busu..busu sediakan roti jala dengan mee kari..melantak lagi...baru 3 buah rumah dah kenyang...

Photo
kami dirumah busu
Lepas tu kitaorang singah Kemendur rumah Pakngah  dan rumah Pak Ambo Abas..nie raya semua pergi rumah adik beradik ayah..kitaorang pergi jugak rumah Pak Andak dan Pok Uda tapi sayang seribu sayang tuan rumah tak ada..

Last sekali aku ajak singgah rumah Wan Su dekat Ayer Barok..nie rumah sedara sebelah Ibu..rumah nie masa aku kecil tiap kali raya mesti singgah beraya  cuma dah besar nie aku jarang balik Melaka...Dulu kalau pergi rumah nie aku mesti basah ketiak dibuatnya  duduk pun tak keruan nak cepat jer balik..cer korang teka kenapa???..hihihi..ngada lak nak suruh orang teka kan...aku tahu Ucu Ekyn mesti tahu jawapanya kan.kan..Rumah nie dipenuhi dengan kucing yang comei-comei dan tersangat manja..jenis kucing yang suka bergesel-gesel kat kaki..hihihi..aku alrergik dengan binatang nie..so far tahun nie pergi dah tak ada pun seekor..yehhh raya dengan senyum...
Photo: Raya tahun 2013
rumah wan Su..
Last kitaorang nak balik Sg Buloh singgah rumah Pak Long dekat Bangi..rumah Pak Long makan nasi..Alhamdullilah kenyang..baru jumpa nasi kalau tak makan biskut raya takpun mee jer...Abang aku terus balik rumah tak jadi singgah..abang aku kan manja tak boleh nak letih-letih terus balik rumah membongkang kepenatan drive..
Photo: Smart boy
smart boy rumah Paklong
Raya yang keberapa tak ingatpun kitaorang beraya rumah mertua abang aku..macam-macam mak dia masak nasi ada ..laksa. ada..kuih raya pun ada..

tuan belog & Ucu Ekyn
Lepas balik perut pun dah kenyang..siap-siap kan barang nak balik Bidor pulak...

mak & Anak over
Gamabr kat rumah sedara mara tak ada pun amik sangat sebab kemaluan melanda tuan belog untuk bergambar..hihihi..

 Noor...


No comments:

Post a Comment


Blogger Templates