Monday 18 August 2014

Peria Masak Tauchu

Assalammualaikum..

Hai all hari nie nak share resepi peria masak tauchu..suka makan peria tak..ada orang kata pahit tapi pahit tula yang sedap dan ubat..kalau tak nak pahit sebelum masak tu rendam dengan air garam sikit..kurangla pahit dia..

ok la selalu aku masak peria goreng lepastu pecah telor tapi kali nie try masak tauchu..fuhhh dia punya marvelous..ehhh ke aku yang baru tahu peria tu boleh masak macam-macam..hahaha

ok mula-mula masak 2 biji peria yang sederhana besar dia sekali dah masak berebut-rebut dengan En hubby makan..sedap sangat sampai makan  mulut tak habis cakap sedap..sedap....tu confirm sedap la kena tekak dia la..

sorry la gambar aku lupa nak snap..korang imagine sendirila gambar nya..nak resepi jugak ke...alah senang jer ..

Bahan-bahan
peria 2 biji
1 biji bawang besar  +2 biji  bawang putih - hiris
cili api + cili merah + cili hijau -hiris
halia sikit
2 sudu tauchu
10 ekor udang sederhana

cara masak lagi senang barang yang dihiris tumis sampai bau masuk kan air sikit  ikut selera korang la nak banyak ke nak sikit..macam aku suka sikit jer..lepas tu masuk tauchu dalam dua sudu..lepas tu masuk peria dan rasa cukup tak ..dah siap makan dengan nasi panas-panas..perghhh terliur aku walaupun tak letak gambar tapi otak boleh terbayang- bayang..

No comments:

Post a Comment


Blogger Templates