Tuesday 1 October 2013

3 Orang 3 Rasa 3 Pengalaman 3 Normal

Assalammualaikum..

Tajuk biar gempak..cerita belum tentu gempak..Actually nak buat kenangan dalam belog nie..

Hari nie nak cerita pasal pengalam bersalin jer..angka 3 mengambarkan tiga kali bersalin..ya aku bersalin semuanya normal tanpa ubat dan best semua bersalin dekat Hospital Tapah..semua anak orang perak..yang best my kid anak-anak semua alamat berbeza..kakak alamat rumah mak aku Sg Buloh..Nuqman alamat rumah bapak mertua aku kat tapah..Amsyar alamat rumah sendiri kat Bidor..semua adil dan saksama..takde yang terkecil hati nanti kan..hahaha..

1st bersalin kan Batrisyia..sakit takde lama sangat..rasa sakit nak bersalin pun tak tahu camne..orang kata macam segugut..aku segugut pun tak pernah rasa camne kan.. Actually aku air ketuban dah pecah kat rumah lagi masa tu masa dalam pukul 8 malam camtula..pastu diorang kata kena pergi cepat hospital takut baby lemas..padahal masatu takde pun rasa sakit lagi pun..esoknya petang baru ada rasa contraction sakit start kuat dalam pukul 4 petang macam tu..masa tu Ibu ada dia kata banyak jalan bagi cepat bersalin..aku ikut jer la..pastu Ibu kata mandi basahkan kepala..masa tu sakit makin kuat la..betul jugak..pastu nurse ajak masuk labour room dalam pukul 9 lebih ..masa sakit habis semua aku baca ayat permudahkan bersalin.berzikir lah.sampai aku bersalin..bersalin dalam pukul 12:30 pagi 21/07/2005..Alhamdullilah jugak..baby dah selamat keluar kecil jer baby masa tu 2.4kg jer..masa bersalin kakak kan pengalaman pertama mana lah tahu cara-caranya nak push kan.so masa tu banyak jugak kena jahit luar dan dalam..menurut kata nurse tu la..masa dah bersalin lega rasanya time kena jahit tu azab sikit la dah tak bius jahit macam jahit kain je diorang ingat..Pastu dah rasa sakit sangat..aku rasa semut lagi laju masa tu..masa tu dah cakap dengan En Hubby tak nak dah mengandung lagi..cukup la sorang..pastu tak de makna nya....hahaha..

2nd bersalin kan Nuqman..bersalin Nuqman memang best..boleh kata dalam hati lagi senang macam nie dan tak sakit boleh la mengandung lagi..ada hati kan nak tambah..sehari sebelum bersalin Nuqman rumah ibu ada kenduri kahwin adik aku..memang time tu aku banyak bergerak sana sini..aktif sangat..pastu balik Tapah sakit sikit pastu Ibu kata buat jalan kalau sakit duduk..masa tu aku tak pergi hospital lagi..dah ada pengalaman kan..Petang dalam pukul 5 lebih En Hubby balik ajak pergi Hospital aku kata kejap la..lepas magrib baru pergi..masa tu sakit aku rasa boleh tahan ..lepas mandi tu baru rasa sakit macam nak bersalin dan ada turun tanda..Terus ajak En Hubby pergi Hospital..sampai Hospital boleh En Hubby parking kereta jauh..masa tu memang dah tak boleh nak jalan..rasa sakit sangat..nurse datang tolak kerusi..pastu nurse check dan suruh terus aku tukar baju..rupanya dah buka 9cm..patutla rasa nak teran tadi..nasib tak beranak dalam kereta..masuk labour room 7 lebih camtu...08/01/2007 pukul 8:05 malam selamat bersalin..baby masa nie pun kecil jer 2.5kg..masa bersalin dua kali push  terus keluar dan yang best tak ada jahit-jahit yer..ok semua..alhamdullilah dipermudahkan oleh NYA..time nie memang takde rasa azab sangat macam yang pertama..happy sangat...

3rd bersalin Amsyar.. dalam pukul 11 turun darah kat rumah terus ajak En Hubby pergi Hospital..masa tu sakit dia lain macam jer..rasa aku sakit bersalin anak pertama takde sesakit macam nie..Ya kali nie aku menahan sakit sampai nagis bila tak sampai 3 minit sekali dia datang..memang sakittt sangattt sampai mengigil-gigil aku..baru nak tarik nafas lega sakit datang balik..hurm masa nie rasa macam hujung nyawa jer....masa nie baca semua benda pun macam tak dapat kurangkan sakit jer..Nurse kata mungkin faktor jarak jauh tu yang buat aku sakit..sakit kuat dalam pukul 2 lebih dan nurse terus masuk labour room.. nurse pantau la..masa tu dah bukaan 6cm kut..nurse pesan jangan teran sebab belum masa lagi..aku punya sakit sampai minta epidural tapi nurse tak bagi dia kata lagi sikit jer nak bukaan 10cm..hurm aku rasa sakit kali nie hanya Allah jer tahu..setiap kali contraction datang aku punya paut kuat kat katil tu sampai bergegar jugakla..meleleh air mata menahanya..masa tu dah bukaan 10 cm aku dah rasa tak bertenaga dah nak push..nurse kat dalam bilik nie dah macam buat sorakan jer suruh aku push kuat-kuat..nie aku tak ingat aku rasa lebih 5 kali aku push baru keluar tepat jam 5:09 minit 15/12/2012...kali aku terkejut sebab baby besar..besar pun takda besar mana 3.09kg jer dah keluar legaaaa dan hilang terus rasa sakit..Alhamdullila..nurse letak kejap jer baby sebelum cuci..terharu rasa..dah ok baru rasa malu pulak tadi nagis-nagis menahan sakit pastu dah settel boleh gelak-gelak dan sembang dengan nurse lagi..nie aku pun happy jahit sikit tapi nurse nie jahit langsung tak sakit..Alhamdullilah dipermudahkan jugak cuma time nak tunggu sampai bukaan 10 cm tu..hanya allah jer yang tahu..

Bila tengok semua anugerah yang Allah bagi pada aku..syukur kerana memberi kenikmatan untuk aku menjadi seorang Ibu..Aku rasa cukup takat nie jer..nak simpan buat kenangan di masa akan datang..


My Love



Noor..

No comments:

Post a Comment


Blogger Templates