Monday 5 May 2014

Cuti Berdua ~part 2 ~

Assalamualaikum..

Hari kedua nie aktiviti pun banyak kisah sejarah jer..hati dah membuak-buak nak shoping lagi tetapi kena tahan nafsu jugak sebab duit dah banyak sangat keluar esok balik Malaysia makan Ikan masin jer..hahaha..

Photo
Depan Hotel
aktiviti hari kedua  kitaorang di bawa pergi rumah Buya Hamka tokoh ulamak yang memerlukan jalan kelok 44..kelok 44 tu jalan berkonar-konar tajam sebanyak 44..aku kan mabuk kalau kena jalan berkonar-konar..so bagi taknak memalukan diri marila kita pejamkan mata....biarla orang nampak aku cool jer.. so sepanjang masa aku lelap keja-kejap bukak mata tengok dah sampai kelok berapaalih-alih terlena kejap, tahu-tahu jer diorang ada berhenti satu tempat berehat kejap..seksa betul dah nak pergi ceruk balik gunung ..

berlatar belakang gunung berapi


kerusi yang digunakan oleh Buya Hamka



diaorang bawak kitaorang tempat orang menenun kain songket dan ukiran..mahal jugak kain tenun hasil tangan tapi puashatila buatan halus jer..

Lepas dah jalan kitaorang ada singgah beli makanan macam kat Malaysia nie dipanggil lempengla..tapi yang special dia bakar pakai akyu api..so berebut-rebutla belia nak rasa..rasa dia no bad la ada perasa pisang gula dan kelapa..aku makan yang ada gula sedap jugak kira sekeping duit Malaysia dalam RM 0.50 jer..

ginila cara dia masak
Malam kitaorang ada BBQ kat Hotel jer..makan sambil melayan tarian Tradisional Minagkabau..


muka kenyang


tarian tradisional

adat makan sireh

gimik tarian 

pertunjukan silat


acara minum minyak dan sembur api

tu dia api tinggi dia sembur

menari sambil pijak kaca

keseluruhannya memang memuaskan dan aku terpegun bila dengan persembahan dia. habis tu terus naik hotel malas nak keluar aku bagi peluang En Hubby enjoy dengan geng..


No comments:

Post a Comment


Blogger Templates