Friday 23 May 2014

Resepi Untuk Diri Sendiri

Assalammualaikum..

sebelum diri nie terus jadi sorang pelupa sebab faktor usia aku nak tulis resepi masakan yang pernah aku buat..semoga nanti dah tua nak masak balik lauk kegemaran aku boleh aku search kat blog aku..

disebabkan  aku  pengemar ayam resepi ayam masak merah wajib aku letak..aku dengan ayam tak boleh dipisahakan macamtu..

Photo
ayam masak merah resepi dari ibu
ibu selalu jer marah kat aku setiap kali nak masak yang aku kureng pandai sibuk call tanya ibu pasal bahan - bahan dia..ada tu ibu tenag dalam masjid ada kuliah aku call tapi tak berjawab sebab ibu silent nanti dah habis kuliah ibu call balik tanya napa..time tu bisingla ibu ingat apa hal sebab banyak miss call...hahaha tapi jangan tak tahu ibu pun ada jugak call aku tanya pasal masak ..eksyen jap hahaha.."hari tu ko masak nie  apa bubuh yer aku dah lupa la"..hahaha kira kami sentiasa berkongsi resepi jugakla..tapi masakan ibu juga tak boleh lawan dengan masakan aku..

ayam masak merah
Bahan-bahan
1 ekor ayam ( ikut banyak mana nak makan )
2 seduk besar cili blend
1 biji bawang besar
2 biji bawang putih
sebesar ibu jari halia
kulit kayu manis + bunga lawang ( ikut citarasa)
garam dan gula

Cara masak
1. ayam di gaul garam dan kunyit dan masuk dalam kuali tanpa minyak masukan sekali halia yang telah dihiris  ...masak sehingg dia keluar minyak ataupun dah nampak macam garing sikit..lepas tu angkat letak tepi
2. tumis bawang merah , bawang putih , kulit kayu manis dan bunga lawang ..dah wangi sikit baru masuk kan cili blen masak sehingga garing..dah tengok garing masukan air sedikit mengikut kegemaran dan masukana ayam tadi dan masak seketika lepas tu bubuh la garam dan gula mengikut kesedapan tekak masing-masing..kalau rajin hiris bawang besar dan taburkan atas ayam..dah tu makan dengan nasi ayam ke nasi putih..

Photo: again ice cream milo + strawberi
ais krim milo + strawberi
nie resepi aku google kat internet ..aku cari yang paling simple nak buat..

bahan-bahan
1 tin susu cair
1/4 susu pekat
1 sudu besar ovalete
1 sudu kecil esen vanila
perasa strawberi + buah strawberi
4 sudu milo
Cholate rice hiasan

cara membuatnya
1. susu + ovalete + esen vanila diputarkan selam 20 minit sehingga ia menjadi pekat berkrim
2. buat 2 bekas dan asingkan mengikut perasa straw beri dan satu bekas perasa milo 
3. lepas tu tuang dalam tupperware dan letak cholate rice dan sejukan..

lagi resepi ayam..ayam goreng kunyit macam kat kedai tapi nie En Hubby yang ajar aku..anak-anak memang suka la sama macam kat kedai tomyam..kalau aku buat kering makan pun macam keras jer..

 Ayam Goreng Kunyit
bahan-bahan
ayam dipotong kecil
bawang besar 
bawang putih
cili api atau pun cili bangala
nak tambah sayur kacang panjang dan bunga kobis pun boleh

cara buatnya
1. ayam tu di gaulkan dengan garam dan kunyit dan masak dengan minyak yg banyak ..minyak agak-agak dia tengelam sudahla yer..
2. ayam tadi dibiarkan dan terus campur bawang merah, bawang putih , dan cili dan sayur goreng sehingga masak .
3. dah masak angkat semua bahan dan toskan minyak tadi..Lepas tu boleh makan..

Photo
ayam goreng kunyit + ikan bilis goreng bawang

No comments:

Post a Comment


Blogger Templates